Galileo Galilei

Galileo Galilei, 15 Şubat 1564’te İtalya’nın Pisa şehrinde dünyaya gelmiştir. Babası Vincenzo bir saray müzisyeniydi, annesi Giulia Ammannati ise Pisalı kumaş tüccarlarından geliyordu. 8 yaşında Vallombrosa’daki rahiplerden özel ders alarak eğitim hayatına ilk adımlarını attı. 16 yaşında ise Pisa Üniversitesinde tıp eğitimi almaya başladı ancak okulunu bitirmedi. Bunun yerine ünlü bir matematikçi olan Ostilio Ricci ile matematik alanında çalışmaya başladı. 1588 yılında dönemin ünlü matematikçileri Clavius ve del Monte tarafından desteklenerek Pisa’ya matematik öğretmeni olarak atandı. 1592 yılında Padau Üniversitesinde matematik profesörü görevine başladı ve 1610 yılına kadar devam etti. Bu dönemde mekanik, sarkaçlar ve serbest düşüş gibi konulara yoğunlaşmış ve çeşitli deneyler yaptı. 1609 yılında Hollanda’daki dürbün keşfi ilgisini çekmiş ve bu teknolojiyi gökyüzü araştırmaları için geliştirip ilkel bir teleskop üretti. 1610 yılında Sidereus Nuncius (Yıldızlı Mesajcı) kitabında yaptığı gözlemleri raporladı. Bu gözlemler arasında Ay’ın yüzeyindeki dağlar ve çukurlar, Güneş lekeleri, Jüpiter’in 4 büyük Ay’ı ve Venüs gezegeninin evreleri yer almaktadır. Yaptığı çalışmalarla bir ün kazanmış ve Florence’da saray matematikçisi olarak göreve başladı. Bu büyük ünün ardından 1612-1613 yılları arasında yayımladığı eserlerde toplumun ve kilisenin tepkisini çeken günmerkezli Kopernikçiliğe olan desteğini açık bir şekilde dile getirdi. 1614 yılında Dünya merkezli gezegen sistemini destekleyen kilise mensupları tarafından sapkınlıkla suçlandı. Kilisenin desteğini kaybetmesine rağmen yazılarına devam eden Galileo’nun 1616 yılında Kopernikçi düşüncelerini öğretmesi yasaklandı ve yayımlarına sansür uygulandı. Yıllar süren sessizliğin ardından 1623’te Galileo’nun arkadaşı ve Kopernik teorisinin destekçisi olan Maffeo Barberini 8. Urban Papa olarak seçildi. Barberini’nin Galileo’ya olan teşviki ile iki teoriyi de görüş belirtmeden iki filozof ağzından anlatan bir eser kaleme aldı ve 1632’de yayımlandı. Açıkça belirtmese de bu yazıda daha çok Kopernik teorisini desteklediği görülmekteydi. Ayrıca eserin Papa’ya hakaretler içerdiği iddia edildi. Barberini Galielo’ya desteğini kesti ve Galileo yargılanmak üzere Roma’ya gönderildi. 1633 yılında sapkınlıkla suçlanarak ev hapsine çarptırıldı. Ev hapsinde görme engeli başlamasına rağmen en başarılı eserlerinden biri olan İki Yeni Bilim’i yazmış ve 1642 yılında ev hapsinde hayatını kaybetmiştir. Yaptığı çalışmalar bilime yön vermiş ve bugün “Gözlemsel Astronominin Babası” lakabıyla anılmasına neden olmuştur.

Kaynak: