Nicolaus Copernicus

Güneş merkezli evren düşüncesini ilk kez ortaya atan bilim insanlarından biri olan Kopernik, Polonya’nın Toruń şehrinde dünyaya geldi. Aslen teoloji eğitimi almış olmasına karşın Kopernik, ekonomiden astronomiye kadar pek çok alanda çalışmalar yapmış, çok yönlü bir bilim insanıdır. Ancak günümüzde en çok ömrünün sonunda yayınladığı “De revolutionibus orbium coelestium” yani “Göksel Kürelerin Devinimi Üzerine” adlı eseriyle tanınmaktadır. Kopernik bu kitapta ilk kez Güneş merkezli evren modelini savunmuştur. Kopernik, ömrü boyunca fikirlerini yayınlamaktan çekinmiş, arkadaşlarının ısrarları sonucunda ancak 70 yaşındayken bu cesareti bulabilmiştir. Fakat kitabının yayınlanmasından hemen önce ölümcül bir hastalığa yakalanan Kopernik’in ölmeden birkaç saat önce kitabın bir kopyasını ilk ve son kez görebildiği söylenmektedir. Öte yandan fikirlerinin diğer bilim insanları tarafından anlaşılıp savunulması için de bir iki yüzyıl daha geçmesi gerekmiştir. Yüzyıllardır kabul gören Aristo ve Batlamyus’un dünya merkezli modeline ilk ciddi eleştirileri getiren ve günümüz astronomisinin temellerinin atılmasında önemli bir rol oynayan Kopernik’i vefatının 478. yılında saygıyla anıyoruz.

Kaynaklar